دگرگونی ابدی فرهنگ مصرف تلویزیون


نتفلیکس | دگرگونی ابدی فرهنگ مصرف تلویزیون

سینما و تلویزیون > رادیو و تلویزیون – همشهری آنلاین:
قمار نتفلیکس در ۲۰۱۱ بر سر «خانه پوشالی» پرخطر به نظر می‌رسید اما هفت سال بعد کمتر کسی می‌تواند تلویزیون را بدون نتفلیکس تصور کند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از آبزرور، همان‌گونه كه واژه گوگل زماني فقط يك اسم خاص بود و بعدها به يك فعل و البته بخشي از زندگي روزانه مردم تبديل شد، نتفليكس هم در سال‌هاي اخير جايگاه خود را در واژه‌نامه فرهنگي دنيا يافته و تثبيت كرده است. امروز نام اين شبكه تلويزيوني در زندگي آنلاين و رسانه‌اي همان نقشي را ايفا مي‌كند كه اي‌بي، اپل و برخي ويدئوهاي پربازديد در يوتيوب داشته و دارند.

گرچه برنامه‌هاي مديران شبكه نتفليكس براي افزايش تعداد مشتركان و بيشتر شدن سود در سه ماه دوم سال ۲۰۱۸ طبق انتظار پيش نرفت اما نمي‌توان آن را هم يك شكست مطلق دانست. اين شبكه آمريكايي در فصل دوم امسال پنج ميليون و ۱۵۰ هزار مشترك ديگر شامل ۴٫۴۷ ميليون مشترك بين‌المللي گرفت يك تقريبا حدود يك ميليون نفر كمتر از برآوردهاي اوليه نتفليكس در ماه آوريل امسال بود.

در حالي كه در سه ماهه دوم سال گذشته نتفليكس ۶۶ ميليون دلار (۱۵ سنت به ازاي هر سهم) سود داده بود، اين رقم پس از يك سال به ۳۸۴ ميليون دلار سود (۸۵ سنت به ازاي هر سهم) رسيد. درآمدهاي شركت هم از دو ميليارد و ۷۹۰ ميليون دلار در فصل دوم سال گذشته به سه ميليارد و ۹۱۰ ميليون دلار در بازه زماني مشابه امسال افزايش يافت تا نشان دهد نتفليكس در حال تبديل شدن به شبكه تلويزيوني شماره يك در دنياست.

مديران نتفليكس براي رسيدن به اهداف تعيين‌شده خود فقط در شش ماه اول امسال بيش از يك ميليون دلار صرفا در بخش توليد محتوا و جذب چهره‌هاي سرشناس هزينه كرده‌اند كه ۵۷۷ ميليون دلار آن سهم سه ماه دوم ۲۰۱۸ است. سهم توسعه بخش فني هم از هزينه‌هاي جاري نتفليكس ۳۱۷ ميليون دلار در سه ماه گذشته بوده و انتظار مي‌رود با آماده نمايش شدن برنامه‌ها و سريال‌هاي تازه، استقبال مردم از اين شبكه بسيار بيش از گذشته شود.

ريد هستينگز، ميلياردر آمريكايي و رئيس و مدير عامل نتفليكس به سهامداران اطمينان داده است كه شركت با وجود برخي ناكامي‌هاي مقطعي به روند رو به رشد خود ادامه خواهد شد. اچ‌بي‌اُ، ديزني، آمازون، اپل، وارنر، فاكس و كام‌كست در آمريكا، پروزيبن در آلمان و سالتو در فرانسه جدي‌ترين رقيبان نتفليكس در بازار پرهياهوي شبكه‌هاي خصوصي هستند و دوام آوردن و رشد كردن در ميان اين رقبا كاري است كه نتفليكس از عهده آن برمي‌آيد.

بزرگ‌ترين برنامه‌سازان تلويزيون نتفليكس را جايي مي‌دانند كه با سرمايه بي‌نهايت خود مي‌تواند به آرزوهاي آنها جامه عمل بپوشاند. اين شبكه براي سال ۲۰۱۸ حدود هشت ميليارد دلار بودجه در نظر گرفته كه ۸۵ درصد آن صرف توليد برنامه‌ها و سريال‌هاي تازه مي‌شود. اين عدد را مقايسه كنيد با ۵۱۰ ميليون پوند سرمايه شبكه چنل فور انگليس كه سال گذشته براي توليد برنامه‌هاي اصيل هزينه شد.

دورخيز آمازون براي سرمايه‌گذاري يك ميليون پوندي روي سريال «ارباب حلقه‌ها»، برنامه اپل براي بازسازي سريال قديمي استيون اسپيلبرگ و امضاي قرارداد همكاري با جنيفر آنيستن و برنامه‌هايي كه HBO براي درخشش بيشتر در دنياي تلويزيون دارد، در كنار سرمايه‌گذاري گسترده نتفليكس بيش از همه به سود بينندگان تلويزيون است؛ گروهي كه فقط با چند اپليكيشن روي گوشي همراه مي‌توانند بهترين‌هاي دنيا را مقابل چشم بياورند.

منبع: همشهری آنلاین

به این پست امتیاز دهید.
بدون رای!